Zajęcia przeprowadził pielęgniarz szkolny Adam Paździorek
1. Pielęgniarz omówił 3 układy narządów człowieka:
- układ oddechowy
- układ krwionośny
- układ nerwowy
Elementy układu narządów układu oddechowego to: jama nosowa, gardło, krtań, tchawica. oskrzela, płuca. Zadaniem dróg oddechowych jest oczyszczanie, nawilżanie, ogrzewanie i transportowanie powietrza do płuc. Zadaniem płuc jest wymiana gazowa. Elementy układu krwionośnego to: serce, naczynia krwionośne (tętnice, żyły, naczynia włosowate). Głównym zadaniem układu krwionośnego jest transportowanie krwi, która przenosi substancje, miedzy innymi tlen i dwutlenek węgla. Stały przepływ krwi w naczyniach krwionośnych jest możliwy dzięki pracy serca. Elementy układu nerwowego to: mózgowie, rdzeń kręgowy, nerwy. Największą częścią mózgowia jest mózg – centrum decyzyjne układu nerwowego. Następnie pielęgniarz przedstawił uczniom zasady szukania tętnic i oddechu u człowieka. Na zakończenie wprowadził pojęcie „omdlenia”, czyli krótkotrwałej utraty świadomości.
2. Wyprowadzanie z omdleń
Do omdleń dochodzi najczęściej w pomieszczeniach zamkniętych, gdzie jest niedostateczna ilość tlenu (np. w klasach). Istnieją 2 podstawowe pozycje dotyczące omdleń :
- siedząca(demonstracje jak wyprowadzać z omdlenia przeprowadzono na 2 parach chłopców i dziewczynek)
- leżąca (w demonstracji wzięli udział „prawie” wszyscy obecni uczniowie i uczennice)
3. Czego nie robić?
Nie wynosić mdlejącej osoby, pozwolić jej się osunąć, odzyskać przytomność i dojść do siebie. Nie szarpać poszkodowanego, nie oklepywać go po twarzy i nie zadawać bólu. Nie próbować cucić za pomocą soli trzeźwiących ani innych środków. Nie chlapać wodą i nie wlewać żadnych napojów do ust poszkodowanego. Absolutnie nie podawać żadnych leków.
(Fot. Szkoła Podstawowa w Dłużcu)
Adam Chmieliński