Przewaga chmur

2°C

Piecki

Przewaga chmur

Wilgotność: 99%

Wiatr: 14.48 km/h

  • 22 Paź 2018

    Przelotne opady 11°C 1°C

  • 23 Paź 2018

    Przelotne deszcze 8°C 3°C

Czy podoba Ci się nowa strona?

Tak - 66.7%
Nie - 27.8%
Nie mam zdania - 5.6%

Głosów ogółem: 18
Głosowanie w tej sondzie zakończyło się w: wrzesień 30, 2014
174558
TodayToday51
YesterdayYesterday903
This_WeekThis_Week51
This_MonthThis_Month17206
All_DaysAll_Days174558

Szkoła Podstawowa w Krutyni

Dnia 4 października 2018r. w ramach akcji „Sprzątanie świata” uczniowie klasy V i VI napisali do rodziców list, w którym zwrócili się z prośbą o to, aby segregowali odpady i nie palili śmieci w piecach, a przez to wykażą się większą dbałością o środowisko. Po powrocie do domu uczniowie wręczyli napisane przez siebie listy rodzicom. Następnym etapem akcji było sprzątnie przez uczniów klasy IV wsi Krutyń z jednoczesną segregacją odpadów. Akcja przebiegła bardzo sprawnie, a efekty pracy były zadowalające. Czynny udział w akcji dał im do zrozumienia, że należy dbać o swoje środowisko, o konieczności segregacji i jakie mogą być negatywne skutki zaniechania tych działań w przyszłości. Akcję zorganizował i czuwał nad jej przebiegiem nauczyciel przyrody w Szkole Podstawowej w Krutyni.

IMG 04102018 093712 IMG 04102018 093939

IMG 04102018 094026 IMG 04102018 100524

Fot. SP w Krutyni

 

W ramach szkolnego projektu „Szkoła Wierna Dziedzictwu” uczniowie klas 0 – VI wzięli udział w wycieczce do Izby Pamięci Ochotniczej Straży Pożarnej w Krutyni. Strażacka Izba Pamięci to miejsce w której zgromadzone są liczne eksponaty i pamiątki strażackie z jednostki OSP Krutyń. Zbierane i trzymane w zakątkach domów przez dziesiątki lat teraz znajdują się w jednym miejscu i mogą być przez każdego z nas oglądane i podziwiane.
Uczniowie naszej szkoły bardzo chętnie wysłuchali historię powstania krutyńskiej jednostki. Dla wielu z nich była to bardzo ciekawa lekcja, podczas której poznali również historię swoich dziadków, wujków, czy ojców – członków Ochotniczej Straży Pożarnej. Dużym zainteresowaniem cieszyły się kroniki jednostki, które zostały bardzo skrupulatnie przejrzane i omówione.

SP Krutyń

Straż 1

OSP 2 OSP 3

Fot. SP w Krutyni

W poniedziałkowe popołudnie 13 marca uczniowie klas II – VI, którzy zainteresowani są historią naszego regionu, wzięli udział w prelekcji, która jest częścią projektów: „Ogród cichych bohaterów” oraz Szkoła Wierna Dziedzictwu. Spotkanie odbyło się w Muzeum Przyrodniczym Mazurskiego Parku Krajobrazowego, gdzie znajduje się izba poświęcona pamięci Karola Małłka.
Karol Małłek pochodził ze starej mazurskiej rodziny z polskimi tradycjami. Zapisał się w historii, jako znawca obyczajów i zwyczajów ludu mazurskiego, jako doświadczony pedagog i wychowawca oraz znakomity gawędziarz i popularyzator tradycji mazurskich. W okresie swej pracy pedagogicznej zbierał doświadczenia do działalności narodowej na Mazurach po obu stronach granicy. W latach trzydziestych zebrał folklor mazurski i opracował widowiska "Jutrznia mazurska na Gody", "Plon, czyli dożynki na Mazurach" i "Wesele mazurskie". W roku 1952 zamieszkał wraz z rodziną w Krutyni, która stała się dla niego ostoją aż do końca życia.

SP Krutyń

Karol Małłek 1

Karol Małłek 2 Karol Małłek 3

Fot. SP w Krutyni

Kto pyta - nie błądzi! Kto szuka - znajduje!
Pod takim hasłem odbyły sie zajęcia w Ośrodku Edukacji Przyrodniczo - Kulturowej MPK w Krutyni, podczas których uczniowie klasy IV i V doskonalili technikę czytania ze zrozumieniem, rozwiązując zadania zawarte w karcie pracy.
Wędrowali samodzielnie po salach Ośrodka i przekonali się, jak wiele ciekawych informacji można w nich znaleźć. Odpowiadając na pytania odkryli historię zapisaną w słojach pnia ściętego drzewa, zauważyli, że sale w Ośrodku maja swoje nazwy, a w lewo od głównego wejścia znajdują się wystawy etymologiczna oraz skał i skamieniałości, że ptakom szponiastym poświęcono specjalną wystawę, a żona Karola Małłka miała na imię Wilhelmina, Aleksandra. Aby poprawnie rozwiązać krzyżówkę musieli analizować dane na mapie, odnaleźć spałę żywiczarską i uważnie przyglądać się wypchanym eksponatom ptaków.
Te i inne zadania, w interesujący sposób poszerzyły wiedzę uczniów na temat regionu i Mazurskiego Parku Krajobrazowego oraz udowodniły, że czytanie wcale nie musi być nudne. Dziękujemy Pani Judycie za bardzo ciekawe zajęcia.

SP Krutyń

Kto pyta 1

Kto pyta 2

Fot. SP w Krutyni

Codziennie kupujemy artykuły spożywcze. Każdy zakup wiąże się z wieloma decyzjami . To my decydujemy gdzie kupimy, co kupimy oraz ile kupimy. Nasze decyzje mają wielki wpływ na otaczający nas świat. W ramach realizacji zadania „Smaczne i zdrowe, bo nasze” uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej w Krutyni chcą promować odpowiedzialnego konsumenta, który spożywa produkty regionalne, bądź posiłki przygotowane z rodzimych produktów. W tym tygodniu promowaliśmy spożycie naszych polskich jabłek, z których przygotowaliśmy bardzo smaczne ciasta. Domowo – szkolny wypiek zastąpił uczniom słodkie bułki oraz pączki, które bardzo często spożywają.
Kolejnym warzywem, które powinno często gościć na naszych stołach jest marchewka. Warzywo to jest bogate w wiele witamin. Z marchewki można przyrządzić zarówno obiad, jak również podwieczorek lub drugie śniadanie.
W piątkowe popołudnie uczniowie klas IV – VI przygotowali przepyszną zupę – krem z marchewki oraz dwa rodzaje surówek. Pierwszą surówkę z jabłka, marchewki z dodatkiem cytryny i miodu można jeść jako podwieczorek lub dodatek do drugiego śniadania. Natomiast druga sałatka z selerem może być spożywana do obiadu.
Cieszą nas szkolne spotkania przy posiłkach, ponieważ możemy smacznie i zdrowo zjeść, ale również podyskutować o wielu sprawach.

SP Krutyń

Odpowiedzialny konsument 1

Fot. SP w Krutyni

W ramach zadania "Smaczne i zdrowe, bo nasze", propagując zdrowy styl odżywiania się oraz zwiększając spożycie rodzimych produktów, przygotowaliśmy trzy pyszne ciasta z jabłkami.
Dzieci nie zawsze lubią jeść owoce i niejednokrotnie trzeba szukać sposobów, aby je do tego zachęcić. Wykorzystaliśmy fakt, iż każdy lubi słodkie drugie śniadanie lub podwieczorek i w ciągu dwóch dni upiekliśmy trzy ciasta według trzech różnych przepisów. Ciasto Pani Małgosi, bardzo proste w wykonaniu z jabłkami i cynamonem, szarlotka z warstwą zapiekanej ubitej piany Pani Ali oraz szarlotka z budyniem według przepisu Pani Marii.
Upowszechniając nasze działania poczęstowaliśmy młodszych kolegów, którzy ze smakiem zjedli nasze wypieki i mamy nadzieję, że skutecznie zachęciliśmy ich do jedzenia jabłek.

SP Krutyń

Smacznie i zdrowo 1

Fot. SP w Krutyni

 

Każdy uczeń Szkoły Podstawowej w Krutyni wie, że internet może być źródłem wiedzy dla przestępcy. Kilka razy w roku nauczyciele przypominają o zasadach bezpiecznego korzystania z sieci. W czwartek 9 marca gościliśmy w naszej placówce aktorów teatru białostockiego, którzy w zabawny sposób przypomnieli co grodzi dziecku, gdy bezkrytycznie korzysta z zasobów internetowych. Wielogodzinne przesiadywanie przy grach online lub portalach społecznościowych nie rozszerza horyzontów umysłowych. A gry o przemocy i agresji utrwalają przekonanie, że okrucieństwo jest stanem normalnym.

SP Krutyń

Bezpieczny internet 1

Fot. SP w Krutyni

W ramach realizowanego przez szkołę certyfikatu „Szkoła Wierna Dziedzictwu” w dniu 03.03.2017r. odbyły się zajęcia dla uczniów klas II i III na temat „Ginące zawody- żywicowanie”. Zajęcia odbywały się przy udziale pracownika MPK w Krutyni. W trakcie projektu uczniowie dostrzegali specyfikę przyrodniczą i kulturową najbliższej okolicy, rozbudzali zainteresowania kulturą własnego regionu i środowiska, kształtowali szacunek wobec dorobku przeszłych pokoleń wraz z potrzebą ochrony tradycji.

SP Krutyń

Żywicowanie 1

Żywicowanie 2

Fot. SP w Krutyni

W ramach szkolnego projektu „Od ziarenka do bochenka” uczniowie naszej szkoły poznali różne rodzaje roślin zbożowych, posiali kilka z nich, porównali różne rodzaje mąk, zrobili cztery różne zakwasy (orkiszowy, pszenny, razowy i żytni), upiekli chleby oraz zwiedzili zabytkowy młyn, w którym dawniej mielono mąkę. Ale nasz projekt nie dobiegł końca! Chyba na szczęście dla niektórych "chlebojadów".
Dziś uczniowie klas IV – VI pod czujnym okiem nauczyciela przyrody oglądali drożdże oraz różne rodzaje zakwasów pod mikroskopem. Uczniowie klas IV – V upiekli przepyszny chleb zbożowy, by na koniec wszyscy uczniowie oraz grono pedagogiczne naszej szkoły wspólnie zrobili przepyszne, zdrowe i „śmieszne” kanapki. W czwartek i piątek uczniowie klas II – III pieką chleb pszenno-żytni. I z przykrością informujemy, że w piątek nasz chlebowy projekt zostanie zakończony.

SP Krutyń

Chleb 1

Chleb 2 Chleb 3

Fot. SP w Krutyni

Niektórzy z Was, jesienią tego roku, bardzo sekundowali naszemu zespołowi Krutyńskich Murarek, który propagował działania mające na celu, poszerzenie wiedzy na temat znaczenia i ochrony pszczół, w ramach konkursu "Z Kujawskim pomagamy pszczołom". Otóż konkurs zakończyliśmy na zaszczytnym szóstym miejscu, na około 150 zespołów z całej Polski. W trakcie trwania zmagań zostaliśmy trzykrotnie nagrodzeni za najlepsze relacje zadań otwartych. Wspólnie zdecydowaliśmy, iż za zdobyte pieniądze kupimy gry planszowe. W sumie kupiliśmy dziewięć gier o różnym stopniu trudności, tak żeby mogli z nich korzystać także nasi młodsi koledzy.
W piątkowe popołudnie 25 lutego, wieczorem filmów i gier zakończyliśmy nasz udział w projekcie. Od godziny 14.00 do 20.00 razem z pracownikami Mazurskiego Parku Krajobrazowego Panią Judytą i Panem Jakubem obejrzeliśmy film dokumentalny "Więcej niż miód", wędrowaliśmy po Europie w grze "Wsiąść do pociągu", tworzyliśmy skojarzenia rozbudzając wyobraźnię w grze "Dixit", "Słowostworki", ćwiczyliśmy spostrzegawczość w grze "Boost". Do przetestowania została nam gra "7 cudów świata". W trakcie wieczoru wspólnie zjedliśmy podwieczorek - budyń z czekoladą, a nadmiar kalorii spaliliśmy w tańcu i podczas spaceru. Wieczór okazał się udany.
Kolejny raz przekonaliśmy się, że bardzo przyjemnie jest spędzać razem wolny czas, gdzie najistotniejszym słowem jest słowo RAZEM.

SP Krutyń

Krutyńskie murarki 1

Krutyńskie murarki 2

Fot. SP w Krutyni

 

VIDEO RELACJE